Well dah habis praktikum ni, duk saja2 la kat umah. nk pi jln2 transport plak xde. masak r terkurung lam umh. elehh..mcm tk biasa.haha
ok, ye la kan, disebbkan ramai dah bekas student aku tahu aku punya alamt fb, maka secara tak langsung la kan diorang2 add aku jd kawan dan aku aprrove la. secara tak langsung, masa aku tgh dan terlalu byk masa free ni, aku silau2 la atau org kata melawat2 la beks student punya fb.
lagi tgk, lagi aktif tgn aku ni duk tekan.. dlm hati..perghh!! nak tahu apa yang mnybbkan aku tersentak terkagum dan terkelu? hah
actually, aku bukan shja melawt fb bekas student2 aku.malah blog mereka. apa yang menyebbkan aku makin rasa tak layak jadi guru sbb inilah.. bekas student2 aku sgt2 la advance, sgt2 bijak, sgt2 hebat. aku rasa mcm tak layak jadi cikgu..seriously aku ckp. lemah smgt aku.
kalau bab bahasa inggeris tu tk pyh ckp r, mmg berhabuk la diorang leh sembur. ye la dah bahasa tu jadi bahasa perantara diorang. bergaul dgn budak2 lain bangsa yg juga ber speaking.. maka bertambah gementar aku dibuatnya. aku ni mcm budak sek tadika je bahasa inggerisnya. merangkak2 entah betul entah tidak. main hentam shja. tanya cikgu seni pun main guna bhasa inggeris mana aku tak berpeluh jantan. tercabar tuh.
so, dari pengalaman aku buat latihan mengajar. aku mesti kena muhasabah diri. aku kena lagi hebat dari student2 aku. aku mesti kena bykkan membaca, improvekan aku punya pengetahuan tak kira la apa jua subjek. pernah aku relief kelas, student tanya aku subjek math dlm BI pulak.. tercengeng jugak aku nak buat ke tidak.dah lama bhai aku tinggal kan semua subjek kira2 ni. apth lagi dulu aku belaja dalam bM je. dah jadi EMPTY kepala otak aku sekarang ni.
conclusionnya, kalau la aku dapat posting sekolah yang advance mcm gini, teruk dowh aku kena main. jd, azam aku. aku nak tingkatkan ilmu pengetahuan aku. ala sekadar subjek sekolah menengah.. insyaALLAH aku blh nk belaja semula. sedangkan subjek universiti aku dah berjaya harungi.tak gitu?.haha. cuma belaja aku ni bukan utk exam, tapi ilmu tuk diri sendiri. biar fhm dan bukan hafal mcm aku buat msa exam dulu2. ni la org kata buat satu lonjakkan paradigma utk diri sendiri. aku akan berusaha utk ke arah itu.
pesanan pensyarah aku selepas habis praktikum : jangan sampai student lagi bijak dari cikgu. cikgu kena double bijak dari student. ...~ngeee..yang ni aku mmg sgt2 setuju. aku nak tripple..tamak tak aku. ok.belaja2.
Pergi
6 years ago

0 comments:
Post a Comment