hari ni..aku kerap sangat tidur.entahla.badanku seolah tak berdaya nak bangun. strt dari pagi..aku bangun.kemudian terlelap.mandi, buat kerja then terlelap lagi..
jangkamasa aku terlelap agak lama..aku banyk bermimpi.dan aku banyak bermimpikan ayah. tiba2 termimpikan ayah.. sedikit aneh. tak pernah aku bermimpi tentang ayah.. dan mimpi aku bukan sebarang mimpi aku rasakan..
~mimpi~
aku dilihat dari atas bagaimana ayah berkerja..ayah berpeluh keringat..dan situasi aku ketika tu bergelak ketawa dengan kawan2 dan bersuka ria dengan enaknya. kemudian tiba2 aku kembali pada situasi ayah.berbekalkan air masak sebotol dan sehelai tuala di lilit dikepala.. di atas matahari terik dikepala, peluh2 jantan ayah menderu2 keluar, dengan bau hangit badan ayah terbakar dek kepanasan matahari.
kemudian situasi bertukar, ayah seolah berada di tempat pembinaan. ya tempat pembinaan, mengangkat tiang2 besi dengan jentera.kemudian bertukar lagi, tempat pembuangan sampah.. ayah dilihat dalam uniform pekerja buruh..aku seolah kamera yang tak dilihat ayah.. muka ayah difokus, dengan bibir kering dan mata yang kelesuan..jelas, ayah sangat bekerja keras..kemudian ke tempat penuh habuk..ku lihat ayah memikul 2 plastik simen.jelas, menyakitkan badan ayah.
ya ALLAH, apa yang kau tunjukkan pada aku..aku teriak memanggil ayah..ayah tidak mendengar dan terus bergerak seperti aku tidak wujud.. ayahhh....
aku terkejut dari tidur.. mataku di basahi air.dan aku teringat mimpi itu..air mataku mengalir lagi.. memandangkan aku terlelap di meja study, ku lihat teman serumah seolah keluar, cpt2 ku sapu air mata ini. ku capai hp, jam 12.01 tengahari.. ku capai tuala terus ke kamar mandi..
aku menangis dengan sepuas2 hati..oh ayah..maafkan aku... aku leka, aku mudah give up dgn hidup, aku xbersungguh..maafkan aku ayah. demimu, demi mak,adik2 dan keluarga, aku akan berusaha.. sungguh, aku cuba utk tidak berputus asa walaupun kadang2 aku rasa aku dah sampai tahap down yang teramat2... ku sapu air mata ini, keluar seperti biasa.tapi dalam ati ada satu semangat..
insyaALLAH. aku akan nekad... mengubah nasib keluarga.dan aku akan menjaga mereka selagi aku ada nafas.insyaALLAH.target --> kerja dan tanggung keluargaku.
ya ALLAH,
jauhkan malapetakai. permudahkanlah kehidupan mereka. sejahterakanlah mereka.berkatilah kehidupan kami..tuhan..tolonglah perkenankan doaku ini...sb itu la insn y paling aku sayangg..syg sgt2. permudahkanlah aku mencapai hasratku.jauhkan aku dari kelalaian dan alpa.jauhkan aku dari menjadi anak derhaka.
Pergi
6 years ago

0 comments:
Post a Comment