Praktikum 5, cerita2 praktikum mmg tak habis2 selagi praktikum belum selesai. seperti cerita2 sebelumnnya, aku tak pernah cerita aku pindah kat mana2. baiklah, aku menyewa bersama dua orang guru yang memang bekerja di STARP, aku dan lagi 4 orang kawan aku ni kiranya menumpang sementara. jadi satu rumah 7 orang la.walaupun tak leh nak dikatakan selesa, tapi aku bersyukur dapat rumah ni. dan secara langsung nya aku mengenali dua orang kakak guru ni. sorang dah kawin dan sorang lagi belum.
sebenarnya ramai guru2 muda di sek ni, dan ramai juga yang belum kawin. bercerita kisah wanita kawin yang berkerjaya ni, aku terpikir kisah kakak rumah aku yang dah kawin tu. mempunyai 2 orang anak. apa yang menyebbakan aku lagi rasa down nak kawin ni bila lelaki sendiri yang membuat kita rasa kita tak mmpu bergantung harap padanya. kakak kat rumah ni, semuanya dia yang kena tanggung, duit dia yang dia boleh rasa hanya dua tiga ratus je kot.
duitnya yang lain?? bagi kat keluarga - adik dan mak.. itu semestinya la kan.then bagi kat keluarga mertua, bagi kat suami, bayar kereta suami, tanggung keluarga abang..
anak pulak? kakak ni selalu berulang-alik dari penang, selangor dan johor untuk jaga anak2. si suami? mengharapkn duit isteri. tak cukup mintak lagi... langsung tak fikir bebanan kerja isteri yang melambak2, duit sewa rumah lagi.barangan keperluan harian lagi. haiss..apa nak jadi dengan lelaki yang mcm gini.. nak kawin, buat anak pandai, tapi nak jaga anak, nak tanggung anak orang yang dah jadi bini dia.masih tak mampu..
kalau perempuan yang dah kawin biasanya kita boleh kata, duit saya duit saya, duit awk duit saya juga. tapi bagi kes ni, bertukar watak. si isteri yang kena menanggung semuanya. harap aku tak jumpa lelaki yang mcm ni..aminn

0 comments:
Post a Comment